Groote Saal
Informatie in Kasteel Arcen
De Groote Saal was de officiële ontvangstruimte voor gasten. Alles is bedoeld om te imponeren. Door de brede openslaande deuren kon men met een groot gebaar de deuren openen waarna de indrukwekkende zaal met luxe stucwerk, spiegels, veel lampen en luxe meubelen de gasten imponeerde.
De bouwstijl van de Groote Saal is hoofdzakelijk barok. Dat was de Europese kunststroming tussen 1575 en 1750. Deze had invloed op architectuur, beeldende kunst maar ook op tuinarchitectuur, literatuur en muziek. Allerlei rijke mensen gingen deze uitbundige stijl als inspiratiebron gebruiken.
Friederich Wilhelm
Arcen was van 1713 tot 1795 Pruisisch. Op het schilderij in de schouwmantel van de Groote Saal staat Friederich Wilhelm Koning van Pruisen 1713-1740. Hij is hier nooit geweest, maar u kunt dit vergelijken met portretten van onze koning in een overheidsgebouwen. Het is een eerbetoon aan de leider.
Meer over de Groote Saal
Stucplafond
De buitenrand van het stucplafond is begin 18e eeuw met de hand gemaakt. Dit werd vaak gedaan door rondtrekkende Italiaanse vaklui. Als u goed kijkt ziet u dat het middenstuk van het plafond een andere stijl heeft. Dit is waarschijnlijk aan het einde van de 19e eeuw aangebracht.
Lambrisering
De houten lambrisering is nu beschilderd, maar was tot voor de restauratie in 1988 nog van donker gemaakt eikenhout. Dit geldt ook voor de schouw. De lage lambrisering is karakteristiek voor de vroege barokperiode. De vensters hadden destijds geen gordijnen maar luiken.
Vleugel
De vleugel is een mechanische Steinway-Weltevleugel, populair gezegd een pianola. Deze is van top niveau omdat hij alle intonaties van een pianist kan reproduceren. Dat gebeurt via de motor die een zuigpomp aandrijft en de rollen met muziek. Een betere naam is daarom reproductievleugel.
Overige inrichting
De schouwmantel heeft vergulde ornamenten in Lodewijk XV-stijl met asymmetrische vorm. De vitrinekast van wortelnotenhout is ook uit deze periode. Het servies in de vitrinekast is waarschijnlijk empirestijl.
De met riet beklede stoeltjes langs de wand, de secretaire rechts naast de schouw en de twee halve maan tafeltjes zijn allemaal in Lodewijk XVI-stijl, maar zijn 19e eeuws. De stoelen en bank met de geweven bekleding in het midden van de zaal zijn wel authentiek Lodewijk XVI-stijl.
Meer over de schilderijen
Blader door de beelden in bijstaande slider, zo ziet u alle schilderijen uit deze ruimte. Hieronder staat de uitleg op volgorde.
- Friederich Wilhelm Koning van Pruisen 1713-1740
- Landschap met zandheuvel – door Jacques van Mourik (olieverf)
- Bloemstilleven met koper – door Jacques van Mourik (olieverf)
- Rozen in groene pot – door Gerard Cox sr. (olieverf op doek)
- Bloemstilleven – waarschijnlijk door echtgenote Professor Deuser (olieverf op doek)
- 17e eeuws schilderij, waarschijnlijk Rubens-kopie – schilder onbekend: bruikleen Immanuel parochie Lage Zwaluwe (olieverf op doek)
- Prins Willem III van Oranje-Nassau – schilder onbekend: bruikleen uit particuliere collectie (olieverf op doek)
- Maria Stuart – schilder onbekend: bruikleen uit particuliere collectie (olieverf op doek)
- Snijkunst – maker onbekend
- Snijkunst – maker onbekend